Je wil actie van politie
De politie komt alleen in beweging na een telefonische spoedmelding. Zie je rare gedragingen in de wijk? Dan wil je dus dat de politie direct iets komt doen. Bel dan het spoednummer 112.
Bij spoed, bel 112 (gratis)
Voor doven en slechthorenden: 0800 - 8112 (gratis)
Dier in nood: 144
Meldingen doen
Als je een melding wil doen maar het is zeker geen spoed
Geen spoed, bel 0900 - 8844
Meld misdaad anoniem, bel 0800 - 7000 (gratis)
Brandweer geen spoed, bel 0900 - 0904
Bij twijfel of het spoed is, bel dan altijd 112! Liever een keer te vaak 112 gebeld dan een keer te weinig.
Wanneer u belt vanaf een vaste telefoon, dan wordt u doorgeschakeld naar de politie bij u in de buurt. Belt u met uw mobiele telefoon dan wordt u via een keuzemenu of medewerker doorgeschakeld. Bel daarom zo mogelijk via een vaste lijn. Bij uw melding kan de politie besluiten om alsnog direct in beweging te komen.
Kostenloos melding doen kan online via het meldformulier van de politie.
Beltarieven
De telefoonnummers die niet gratis zijn hebben een starttarief van 9,51 cent + 2,9 cent per minuut (prijspeil 2020). Hierbij komen nog uw gebruikelijke belkosten.
Aangifte doen
Voor het doen van aangifte kunt u terecht bij het 3D-aangifteloket Julianaplein 1(bibliotheekgebouw) in Heemstede. Dit kan na afspraak via 0900-8844, 7 dagen per week van 09.00-22.00 uur.
U kunt ook terecht bij het politiebureau te Zandvoort op de Hogeweg 37. Dit bureau is dagelijks geopend van 9:00 - 21:00.
Daarnaast is het mogelijk om online aangifte doen via de aangifteformulieren van de politie.
Op het terrein van de gemeentewerf in Heemstede (Cruquiusweg 49) is een spreekuurlocatie voor de wijkagenten gerealiseerd. Deze is na afspraak via 0900-8844 te bezoeken.
Wijkagenten
Er zijn in Heemstede enkele wijkagenten en handhavers. U kunt hen volgen op Twitter. Urgente berichten naar hen tweeten is vrij zinloos. Bel hiervoor altijd 112. En voor niet-urgente berichten is het bellen naar 0900-8844 wellicht effectiever. In contact komen met de wijkagent kan mogelijk via 0900-8844 of online via het meldformulier van de politie.
Twitteraccount Politie : @POL_waHeemstede
Twitteraccount Handhaving : @hhheemstede
Overlast
Als inwoner van Heemstede kunt u met vragen over burenoverlast terecht bij een speciaal maandelijks spreekuur. Het gaat dan specifiek om vragen die u niet direct met uw buren kan of wil bespreken. Buurtbemiddeling, woningbouwcoöperaties, wijkagenten en gemeente zijn hierbij vertegenwoordigd (HeemstedeApp dus niet). U hoeft zich niet vooraf aan te melden, u kunt vrij inlopen. Kijk op www.meerwaarde.nl voor meer informatie en de eerstvolgende bijeenkomst.
Politie en buurtpreventie
De politie is al sinds de start nauw betrokken bij het burgerinitiatief HeemstedeApp. De politie is uit hoofde van hun functie niet aanwezig in de wijkgroepen. De politie komt dus alleen in beweging na een 112-melding. Vanzelfsprekend mogen in Heemstede wonende politieagenten zich als lid aanmelden van hun eigen wijkgroep.
De meldkamer van de politie beschikt over de telefoonnummers van een aantal groepsbeheerders. Daarnaast kan de meldkamer direct een bericht plaatsen in de beheerders WhatsApp-groep. De meldkamer kan geen berichten plaatsen in de wijkgroepen.
Indien bekend is dat er bij een voorval (vermoedelijk) gebruik gemaakt is van wapens dan zal de politie zeker geen beroep op de Whatsapp groepen doen vanwege het mogelijke gevaar dat u hierbij als inwoner loopt. Ditzelfde geldt ook voor Burgernet meldingen.
Burgernet
Burgernet is een belangrijke bron voor situaties waarbij de politie de hulp inroept van burgers. De insteek is dus anders dan met de buurtpreventie. De achterliggende gedachte bij Burgernet is dat hoe meer ogen en oren gebruikt worden bij de opsporing van een vermist persoon of verdachte, hoe groter de kans dat we deze samen opsporen. Burgernet wordt alleen ingezet bij dringende zaken waarbij een duidelijke signalement beschikbaar is.
Wanneer een Burgernet-bericht relevant lijkt voor een wijkgroep, dan kan dat bericht worden doorgezet naar die wijkgroep. Dit mag door ieder lid van de groep worden gedaan en is niet voorbehouden aan de wijkbeheerders. Ook het Burgernet-afmeldbericht mag nadien worden doorgezet.
Aanmelden voor Burgernet kan via de Burgernet website. Om Burgernet-berichten te ontvangen kunt u gebruik maken van een speciale app.
AMBER Alert
Een AMBER Alert is een landelijk waarschuwingsbericht dat wordt uitgestuurd wanneer de politie vreest voor het leven van een ontvoerd of vermist kind. Een AMBER Alert wordt ongeveer 1-2 keer per jaar ingezet. Bij een AMBER Alert telt iedere seconde en ieder paar ogen. U kunt zich aanmelden via SMS door het bericht AMBER AAN te zenden aan 5500. Met name de wijkbeheerders vragen we om de AMBER Alert app te installeren op hun smartphone zodat ze AMBER Alert berichten nog sneller kunnen doorzetten naar de door hen beheerde groepen.
Wanneer een AMBER Alert is uitgestuurd dan mag dit bericht worden doorgezet naar alle wijkgroepen. Dit mag door ieder lid van de groep worden gedaan en is niet voorbehouden aan de wijkbeheerders. Ook het afmeldbericht mag nadien worden doorgezet.
Vermist Kind Alert
Bij een Vermist Kind Alert is er geen sprake van levensgevaar, maar maakt de politie zich wel ernstige zorgen om het welzijn van het vermiste kind. Een Vermist Kind Alert wordt ongeveer 20 keer per jaar uitgestuurd. Deze meldingen worden vanuit hetzelfde netwerk verstuurd als het AMBER Alert.
Wanneer een Vermist Kind Alert relevant lijkt voor een wijkgroep, dan kan dat bericht worden doorgezet naar die wijkgroep. Dit mag door ieder lid van de groep worden gedaan en is niet voorbehouden aan de wijkbeheerders. Ook het afmeldbericht mag nadien worden doorgezet.
NL-Alert
NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een terroristische aanslag, of noodweer. Het NL-Alert is een radio-signaal met een bericht dat vrijwel iedere smartphone kan ontvangen, vrijwel gelijktijdig, zelfs wanneer het telefoonnetwerk overbelast is. Twee keer per jaar wordt het systeem getest terwijl ook de sirenes worden getest: u weet dan of uw mobiele telefoon goed is ingesteld. Veel telefoons zijn standaard goed ingesteld maar bijvoorbeeld de Apple iPhone niet. Met de NL-Alert instel-hulp kunt u eenvoudig NL-Alert activeren op uw telefoon.
Wanneer een NL-Alert relevant lijkt voor een wijkgroep, dan kan dat bericht worden doorgezet naar die wijkgroep. Dit mag door ieder lid van de groep worden gedaan en is niet voorbehouden aan de wijkbeheerders. Ook het afmeldbericht mag nadien worden doorgezet.